Snel zoeken:
871 Ook dit is maar tijdelijk

Ook dit is maar tijdelijk

We naderen Zwolle van de zuidkant en zouden de brug over de IJssel oversteken. Eén van de inzittenden maakte ons attent op een bord aan de rechterkant van de weg. Daarop stonden de woorden die boven dit artikeltje staan: ‘Ook dit is maar tijdelijk’. Het woordje ook, dat deed het hem. Wat bedoelde men ermee? Wel, dat er al tijden lang werkzaamheden aan de IJsselbrug aan de gang zijn. Dat heeft vaak filevorming tot gevolg, maar aan beide kanten van de brug staat de bemoediging dat je nu nog wel eens moet stilstaan, maar over een poosje is de filevorming van de baan.

Nu interesseerde ons de letterlijke verklaring niet zo zeer. Het woordje “ook” trok om een andere reden onze aandacht. Het deed ons eraan denken, dat niet alleen de malaise aan de brug slechts tijdelijk is, maar dat ons hele bestaan hier op aarde maar tijdelijk is. Hoe komt dat eigenlijk? Dat komt doordat het eerste mensenpaar van God is afgeweken en wij allemaal met onze rug naar God toestaan. Wij zijn “stervelingen” geworden. Het kleinste gehucht heeft een begraafplaats en die getuigt van de kortheid van het leven van de mens. Alles is tijdelijk. Het enige verschil is, dat aan de ene zaak wat eerder een eind komt dan aan de andere.

Toch is niet alles tijdelijk; er komt namelijk een nieuwe schepping en daar zal ‘de dood niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn…’. Dat noemen we het eeuwige leven dat straks geopenbaard wordt. Daarvan heeft Jezus Christus gesproken toen Hij hier op aarde was. Ieder, die zijn zonden voor God belijdt, die gelooft dat Jezus Christus, Gods Zoon, voor hem gestorven is op het kruis van Golgotha en die Hem als Heer aanvaardt, ontvangt dat eeuwige leven.

Als u eens over de brug van Zwolle rijdt, moet u eens….. naar dat bord kijken…? Nee, als u van de noordkant komt en u bent de brug over, dan moet u aan die kant eens naar een bord kijken, dat aan uw rechterhand in het weiland staat. Dat bord spreekt niet van iets wat tijdelijk is, de tekst die erop staat, luidt:

‘Wie in de Zoon van God gelooft, heeft eeuwig leven’ (Joh. 3:36)

Twee borden… maar wat een verschil in boodschap.

N.B. Anno 2005 is het eerste bord allang weggehaald, maar het tweede bord staat er nog!