Snel zoeken:
Door zijn vader verlaten

Mattheüs 27:46
Betreft: Mt .27: 46

Vraag: Soms hoor je een broeder in de samenkomst zeggen dat de Heer Jezus in de drie uren van duisternis door zijn Vader verlaten was. Ik weet dat dit niet juist is. Ik wil alleen graagweten op welke Schriftplaatsen dat gegrond is.

Antwoord:
In rubriek 4 van deze website heb ik deze kwestie uitvoerig en genuanceerd behandeld (zie aldaar), maar ik laat hier toch het antwoord volgen zoals ik dat destijds gegeven heb.

Het is altijd nodig en zeker wanneer het gaat om het lijden van de Heer Jezus op het kruis, dat wij nauwkeurig acht geven op wat de Schrift zegt -en wat zij niet zegt.
We moeten nooit verder gaan dan de Schrift, ook niet door logische conclusie te trekken, die Gods Woord niet trekt.
In de evangeliën naar Mattheüs en naar Markus wordt ons meegedeeld dat de Heer Jezus in de uren van duisternis heeft uitgeroepen: 'Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?'
Nooit tevoren heeft de Heer God anders aangesproken dan met de Vadernaam. Zelfs op het kruis vóór de uren van duisternis en onmiddellijk daarna komt de Vadernaam over zijn lippen.
Dat wijst erop dat de gemeenschap met God toen niet verstoord was. Toen was Hij niet de zondedrager, niet het zondoffer.Wel het brandoffer; dat was Hij gedurende alle uren van het kruislijden.
Zelfs kunnen we zeggen dat de heerlijkheid van het brandoffer gedurende de uren van duisternis groter was dan ooit.
Maar in de uren van duisternis en ook alleen toen was de Heer tevens het zondoffer. Toen werd Hij tot zonde gemaakt voor ons: toen droeg Hij onze zonden in Zijn lichaam: toen onderging Hij het oordeel van de rechtvaardige en heilige God: toen moest God zijn aangezicht van Hem afwenden.
Toen werd Hij van God verlaten.We moeten in dit verband niet spreken over de Vader-Zoon verhouding. Het gaat hier om de verhouding van de heilige God tot de Mens Jezus Christus, die voor ons, zondaars, in de bres is getreden.

Dat ook en zelfs heel in het bijzonder God werd verheerlijkt in de uren van duisternis is een heel andere zaak. We moeten de verschillende aspekten van het ene en algenoegzame offer van Christus goed onderscheiden.
De vraag of de Heer Jezus in de drie uren van duisternis door de Vader verlaten was, behoort eigenlijk niet gesteld te worden.
De Schrift spreekt daar niet over. En dan moeten wij het ook niet doen!