Snel zoeken:
Doelt Paulus hier op het celibaat voor priesters en nonnen

1-Timotheüs 3:13
Betreft: 1 Tim. 4: 3

Vraag:
Doelt Paulus hier op het celibaat voor priesters en nonnen. Hij raadt toch ook de ongehuwde staat aan (1Kor.7). Het inzegenen (sacrament) is door Luther wel veroordeeld. Heeft dat hier wat mee te maken?
Geen spijzen verbieden, maar we mogen toch geen bloed nuttigen?

Antwoord:
Paulus richt zich hier tegen de leer van de doceten. Dat waren voorlopers van het gnosticisme. Het betreft een heidense stroming die elementen van het christendom verbond met elementen van het heidendom. Deze stroming kreeg invloed onder de christenen van die tijd.
De doceten achten alleen de ziel van belang, het stof was minderwaardig. De ziel zat in het lichaam gevangen als een vogel in een kooi. Men moest zich aan het lichaam onthechten. Maar het huwelijk bond de mens juist aan het lichaam.Dus beschouwden zij dan ook het huwelijk als een lagere staat dan het ongehuwd zijn. Welnu, dat veroordeelt de apostel.
In 1Kor. 7 spreekt Paulus over ongehuwd zijn als een gave, hij legt het niemand als een plicht op. Hij verbiedt het gehuwd zijn niet. Dat is het eerste verschil met het docetisme en dat verschilt ook van het R.K. verplichte celibaat voor priesters en nonnen.
Een tweede verschil is de reden waarom hij het aanraadt.Hij raadt het niet aan omdat het een hogere staat zou zijn, maar omdat men dan beter zijn aandacht en zijn tijd aan de Heer kan wijden.Dat is een tweede verschil. Vervolgens geeft hij aan dat het in verband met de nood van de tijd voordeel heeft, men is dan minder gebonden bij vervolging e.d.
Over inzegenen spreekt de tekst niet. Dat gebruik is in de loop der tijden ingevoerd waarbij men het huwelijk zag als een van de zeven sacramenten. Daar zegt de Schrift echter niets van. Het protestantisme verwerpt de idee van sacrament en spreekt alleen van kerkelijke inzegening of kerkelijke bevestiging. In vrije groepen verwerpt men ook dat en houdt men alleen een bidstond om het pasgetrouwde paar bij de Heer op te dragen.
Bloed is ons verboden, maar Paulus verstaat onder spijzen geen bloed, maar waarschijnlijk vleesspijzen.