Snel zoeken:
Of iemand in geloof handelt

Genesis 4:4
Betreft: Gen.4: 4

Vraag:
Hoe kun je weten of iemand in geloof gehandeld heeft? Blijkt dat alleen achteraf uit Gods goedkeuring of uit de gevolgen?

Antwoord:
We moeten onderscheid maken tussen geloofsgehoorzaamheid en geloofsvertrouwen. De geloofsgehoorzaamheid houdt in, dat we handelen overeenkomstig Gods Woord, overeenkomstig dat wat God ons onderwijst. We zien dat bijvoorbeeld heel duidelijk bij Noach. Hij krijgt een Goddelijke aanwijzing (Hb.11: 7) en in overeenstemming daarmee bouwt hij de ark. Zijn geloof bleek uit zijn daden, helemaal los van Gods goedkeuring of de uitkomst. Zo vraagt het evangelie om geloofsgehoorzaamheid (Rm.1: 5). Toen de Thessalonikers zich van de afgoden tot God bekeerden, bleek hun geloof uit het feit dat ze een totaal nieuw leven gingen leiden. Ze bezochten de heidense tempels niet meer en deden niet meer mee met de losbandigheid van de heidenen. Dit betreft dan uiteraard die dingen waarover God zich duidelijk in Zijn Woord heeft uitgesproken. (Voor Abel was dat Gods onderwijs aan zijn ouders gegeven). In de Bijbel kan ik echter niet vinden op welke advertentie in een krant ik moet solliciteren om een baan te krijgen. In zulke praktische zaken zullen we door gebed en de overtuiging die de Geest van God werkt ons moeten laten leiden. En in die gevallen is het veel moeilijker om direkt al te kunnen zeggen: 'Dat is een daad in geloof gedaan'.
We kunnen onszelf en een ander wel eens 'voor de gek houden' onbewust en onopzettelijk bedoel ik dan.
Daarnaast hebben we te maken met geloofsvertrouwen. Dat heeft te maken met de diepe overtuiging, dat God ons niet in de steek zal laten, dat Hij zal doen wat Hij beloofd heeft, hoe de weg die Hij ons leidt ook gaan mag. Deze twee aspekten kun je eigenlijk niet van elkaar scheiden. Een weg gaan in geloofsgehoorzaamheid aan Gods Woord, moet tevens inhouden die weg gaan in geloofsvertrouwen op God, dat Hij ons kracht zal geven voor dat pad en dat Hij de uitkomst goed maakt.

In Hebreeën 11 zie je in al de gevallen die genoemd worden deze twee aspekten bij elkaar. De geloofsgetuigen daar genoemd zijn ons wel tot een voorbeeld.
Laten we hun geloof navolgen!!